www.EeckisDonna.blogg.se

2015-10-27
21:46:58

Manos tuffa pass i ridhuset

Mano fick gå ett pass i ridhuset igår, vilket medförde den korta skritt-turen idag.
 
Jag red en övning med honom som jag ridit för Anki, jag minns dock inte namnet på den!
Jag värmde upp genom att bara rida helt "vanligt" på det som är rödmarkerat och övade både Mano och mig själv på att ha honom på yttertygel. Sedan lade jag in halter mellan konerna för att få honom att vara uppmärksam på mig (hela övningen gjordes i skritt). Emellanåt valde jag att rida rätt upp (svart markering) och koncentrera mig på rakriktning samt halt mellan konerna.
När Mano började kännas bra började jag att göra förflyttningarna mot mitten i skänkelvikning/sidförande och till min förvåning gick det bättre än jag hade velat tro! Mano förstod men klarade inte av att förflytta sig så många steg som denna övning "kräver" så jag valde att svänga upp tidigare för att få 3-4 steg sidförande, rakrikta och sedan 3-4 steg sidförande igen.
 
Jag avslutade passet med lite trav på volt men där blev han springig och ville mest studsa och galoppera vilket gjorde att jag fick koncentrera mig på att få honom att bara slutföra volten då han tyckte att han var färdig och drog mot utgången.
Väldigt nöjd med passet ändå!
Kommentar:
2015-10-27 @ 21:52:24
#1: Ereeka

Bra, enkel övning. :)
Ibland brukar jag lägga en liten volt ut mot spåret från typ konerna/nära x. :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: