www.EeckisDonna.blogg.se

2015-10-30
22:01:48

två dagars träning

Igår bestämde jag mig för att rida ett pass i hagen på Mano, mörkret hade hunnit falla och jag ville inte rida iväg. Bestämde mig därför för att rida i hagen och använda mig av mina hemmabyggda "bommar" och cavalettistöd. Ställde upp dem på linje och tänkte rida 8.an samt volter.
 
Mano tyckte de såg fruktansvårt suspekta ut och var inte alls sugen på att ta sig nära dem överhuvudtaget så jag började med att miljöträna och försöka övertyga honom om att de inte skulle äta upp honom. Till slut vågade han faktiskt gå emellan dem men tar då ett jätteskutt framåt så jag nästan trillar i marken och knäcker till ryggen.. Aj.
 
Sedan vågade han till och med gå över dem så jag kunde påbörja min övning ordentligt. Arbetade runt i skritt och när han "slutade" lyssna och slutade lyfta benen påbörjade vi en väldigt simpel men väldigt bra övning: halt, skritt 5 steg, halt, skritt 5 steg, halt, skritt 3 steg, halt osv. Helt plötsligt var han med mig igen och började trampa på med bakbenen ordentligt!
 
Avslutade passet med att tänka trav, trava något/några steg och sakta av.
 
Mano skötte sig kanonbra och jag är enormt nöjd över oss båda!
 
Idag blev det en längre uteritt i enbart skritt i bäckmörkret tillsammans med Gläntan & Carro. Mano skötte sig även bra idag, ingen hets. Enda som hände var att det finns ett ställe han inte vill gå förbi, där det är en hönsgård, men jag har fått tipset att backa honom när han inte vill gå framåt och då gick det alldeles utmärkt! Han är så lustig, för efteråt är det som att han tittar på mig och frågar:
-"lurade du mig nu?"
 
Mano börjar greppa skillnaden mellan skänklarna och dess betydelse nu, det känns som ett enormt framsteg!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: