www.EeckisDonna.blogg.se

2016-11-21
23:17:20

Stora guldstjärnor delas ut på rad

I fredags fick båda hästarna vila. Men i lördags var det dags igen, först ut var Donna att få sig ett pass.
Hon låg på och var stark men man kunde finna ljusglimtar även i detta pass. Tjocka vinterhandskar och släta syntettyglar var väl inte att föredra på en väldigt pigg och stark häst kanske.
 
Vi blev båda väldigt svettiga i alla fall!
 
Efter turen med Donna försökte jag hitta ork och motivation att rida Mano. Egentligen väldigt seg efter att ha fightats med Donna precis innan så bestämde jag mig för att göra precis det som föll mig in med honom. Först hämtade jag honom från hagen och började borsta. Efter en stund insåg jag att han verkligen behövde friseras lite grann och sedan borstade jag igenom hela hans huvud med pannborsten tillsammans med pälsglans. Mano njöt i fulla drag och vi pussades och myste en hel del.
Sedan provade jag in det nya tränset på honom och då kände jag att jag lyckats fylla på energidepåerna lite till att faktiskt rida. På med riktigt matchande och snygg utrustning.
Upp och iväg, hönsrundan (kanske skulle döpas om till Manorundan snart?) som vanligt.

travade en bra bit (i jämförelse mot hur mycket vi kunnat trava det senaste) på den mjuka grusvägen, gjorde två-tre avbrott på tre kilometer ungefär. De nya tyglarna var perfekta till Mano! Inte för långa och trassliga och jag hade ett jättebra grepp i dem och så länge jag bara hade stöd i munnen på honom så var han nöjd! Nytt bett, tvådelat D-ringsbett med koppardelar, verkar funka fint!
Nosgrimman sitter ju lite högt på tränset dock, jag ska se om det går att göra fler hål och sänka den.
 

Igår fick Mano vila men Donna fick sig ett rejält pass! Det var välbehövligt för det var längesen nu. Valde då bättre tyglar och starkare bett, gav oss iväg på milen och jobbade i mycket galopp. Hon behövde verkligen brassa ur sig lite grann och det gick så himla bra! Inte alls så mycket studs och bråk. Vi fick till fantastiskt härliga galopper där jag till och med kunde sätta mig ner och istället för att koncentrera mig på att sitta kvar så kunde jag börja jobba med takt och att jag hamnade rakt i sadeln. Så länge hon höll en tretakt i galoppen så fick hon galoppera, men så snart den var fyrtaktig fick jag jobba på takten igen eller bryta av. Till och med en högerfattning kunde vi ta (att hon sedan bytte till vänster efter två språng är ju en annan femma). Donna var überlycklig och fick en stor stjärna i träningsschemat.
 
Efter gårdagens monsterpass trodde jag att jag skulle ha en seg häst att skritta på idag, icke! Donna piggelin och hade en skritt-tävling mot sig själv tror jag. Men så länge takten var skritt så bråkade jag inte så mycket, sedan blev det en del taktande också men då var det bara att försöka ha is i magen och hitta takten i mig själv så orkade hon inte hålla på så länge. Jag kände mig i alla fall väldigt lycklig under den ensamma turen på Donna idag.
När vi kom hem så blev det massage och stretch för hela slanten, det var skönt tyckte Donna!
 
Mano fick gå ett pass i sällskap med Gläntan & Carro idag. Dubbelrundan med en tvist genom skogen på hemvägen. Han var pigg men väldigt väldigt positiv! Det är himla kul att sitta på en häst som visar en positiv attityd istället för bara stress och hets. Det blev två korta bitar trav och resten skritt. Men även idag fick han en stjärna (hans 5.e i rad!).
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: