www.EeckisDonna.blogg.se

2016-10-19
22:55:59

En veckas jobb

En hel vecka har gått sedan jag skrev här... igen.. Men det är ju så när man inte har tillräckligt av lyxvaran tid!
Så nu kan jag ju bara skriva lite om det jag minns från veckan som gått, för ni vet ju att jag lider av dåligt minne också..
Förra torsdagen tog jag mig en tur med Mano det var minst sagt en spännande ridtur med en häst som först inte ville gå framåt utan stod mest på bakbenen på asfalten till att bli jättepigg framåt. Tur jag tog sadeln ´på den här gången! Jag hade head-set i öronen för att prata med Sofia och helt plötsligt överraskades vi av tre lösa kalvar som sprang som avlöningar mot oss (ja jag slängde mig av!). De kravlade sig in i hagen igen och jag kunde sitta upp och rida hem för att göra ordning Donna för Anki-träning.
 
Träningen med Donna gick jättebra, vi tränade denna gång på slutor och jag hade en häst som lyssnade och arbetade i en riktigt trevlig form i både skritt och trav.
 
Sedan for helgen snabbt förbi med delvis arrangörsträff i Nässjö tillsammans med Stina och Sofia. Det var ett mycket intressant möte..
På söndagen släppte vi ihop alla hästar i en hage. Q har ju gått med Gläntan sen hon kom, men nu var det dags för mina två att komma in i hagen och en hel flock skulle bildas. Q och Gläntan försökte desperat jaga igång mina hästar som inte alls tyckte det var nödvändigt att busa. Känns väldigt skönt med tanke på att jag är lite nojjig med Mano, han ska ju inte springa för mycket.
Efter att de gått ihop ett tag så bestämde jag mig för att motionera Mano, den här gången valde jag både sadel, martingal och spö (eftersom han fjantade på asfalten gången innan). Med Pauline i head-setet bestämde jag mig även för att prova trava några steg på honom, 3x20 meter ungefär och han skötte sig klockrent! Bara lite taggad, men jag hade ju inte väntat mig annat direkt. Han sansade sig snart efter traven och vi kunde skritta harmoniskt hem (vilken seger!).
Efter detta fick Donna sig en tur med Pau & Q.
 
I måndags jobbade vi i ridhuset med Donna och Q, det gick både bra och dåligt. Jag fokuserade en stund på ryggningarna på Donna, först gick det inte alls, men sen gick det bättre när hon fattade hur hon skulle göra. Mer träning på det ja!
 
Igår var det distansträning på schemat i sällskap av Pau och Q. Det blev en total aktiv runda på 16km i 11,2km/h totalt och jag hade till och med dammat av min pulsmätare. Donnas puls låg relativt bra, jag ska se om jag kan sammanfatta hennes ungefärliga värden: (hade inte möjlighet att mäta pulsen i arbetet)
48 slag/min - i stallgången innan arbete (traktor snurrar runt stallet)
55-60 slag/min - framskrittning
126 slag/min - saktade av efter 20 min aktiv trav & galopp
135-140 slag/min - strax efter galoppspurt (travade ner lite innan jag mätte)
60 slag/min - det tog ca 2-3 min att komma ner till 60 när vi "avslutade" träningsrundan.
48 slag/min - tillbaka i stallet
42 slag/min - svampades av
 
Det här med pulsvärden måste jag lära mig mer om så jag kan träna mer effektivt, jag har ju utrustningen för det, så nu ska det bara in i träningen rent praktiskt.
 
Idag fick det bli en skrittrunda med stallets alla hästar, jag red på Mano och hade Donna i hand så hon fick röra ur sig från igår.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: