www.EeckisDonna.blogg.se

2017-01-23
23:09:00

Rackig uppdatering

Nu har jag haft en dålig uppdatering här igen.. Till och med så dålig att jag måste sitta och tänka vad sjutton jag gjort de senaste dagarna, det är inte okej!
Jag har i alla fall varit ganska effektiv och lyckats hålla igång och ridit massor under veckan som gått. Jag hade lite dåligt samvete för att Donna inte fått gå så mycket den här veckan men när jag tittade i almanackan så hade hon visst gått mer än jag trott, så det blev ju en positiv överraskning!
I lördags lyckades jag och Mano få den bästa uteritten någonsin tillsammans! Vi red dubbelrundan ensamma och Mano var så himla duktig och lyssnade. Det var inte alls som det brukar, han brukar ju ha en tendens att vara ute och springa med mig och jag får bara så snällt försöka hålla tillbaka och hålla mig kvar... Men inte i lördags, då var det VI som var ute TILLSAMMANS i en ren och skär harmoni ska ni veta!
Innan ridpasset myste vi massor och jag passade på att fläta hela manen på honom i hopp om att leran inte ska göra dreads av manen.
Efter det höjdarpasset fick jag mig en lugn och sansad tur i skritt på Donna. Vi red mot solnedgången och njöt av livet:
 
Igår, dvs söndag, tog jag mig en trevlig tur med mitt vackra sto, vi övade lite takt i skritten och lite träning för att hon ska acceptera att jag håller kontakt med hennes mun (trots hackamore) utan att hon ska sura och explodera.
 
Sedan åkte jag lite halvspontant iväg på träning med Mano för Susanne. Jag har sett vilka framsteg Vicktoria gjort med sin Berka och tänker "om de kan så kan vi", och därför väljer jag att rida för Susanne och se om hon kan lyckas ge oss verktyg till att kunna samspela med varandra. "Vi" kan vara en svår nöt att knäcka och det blir lite att bita i för instruktören minsann.
Men det gick faktiskt väldigt bra igår även fast mannen gärna kör med mig och bara springer. Övningen var kanonbra och jag ska verkligen försöka mig på att fortsätta träna på den!
Mano fick till en riktigt mäktig trav emellanåt och jag är glad att ha en häst med sån kapacitet, bara jag kan lyckas plocka fram den ordentligt.
Man har fyra bommar som ligger på marken enligt bild ovan, sedan ska man klara av att rida in genom ena öppningen och ut genom den andra och byta varv. SIMPELT tänker många.. Jovars, i skritt är den enklare än i trav må jag säga. Och Mano tyckte han kunde göra lite som han ville och att svänga var inte en del i hans plan. I början red vi varv på varv innan vi ens kom in i övningen men i slutet kunde vi svänga in i nästan varannan öppning. Men målet är att vi ska kunna svänga in och ut i varje öppning till den 19/2. Så nu är det bara träna på!
efteråt fick Mano den bästa av bästa belöningen; rulla sig riktigt skitig i ridhuset! Han rullade sig nästan frenetiskt och det värmde matte-hjärtat att han fick gotta ner sig efter att ha jobbat så himla bra.
 
Jag var inte sämre idag än att jag tog mig ut på en joggingrunda med Mano igen, dubbelrundan med sällskap av Carro & Gläntan. Det brukar vanligtvis inte vara någon succé då grabbarna gärna tävlar och hetsar mot varann, men inte idag. Det var lugnt och skönt och vi kunde till och med trava jämsides en bit. Mano förtjänade ännu en stor guldstjärna! Donna fick däremot vila idag..
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: