www.EeckisDonna.blogg.se

2014-08-30
21:38:20

Funderingar kring ålder

Idag har jag sett i stort sett varenda ekipage som tagit sig genom (eller försökt) den svåra fälttävlansbanan på VM i Normandie. 



Jag fick några saker att fundera på.. Jag tänker inte sitta här och kommentera fälttävlan som sport, det är det alldeles för många dom gör ändå. Däremot vill och behöver jag lyfta upp en sak som gjorde mig glad! 
Jag blev glad när jag såg hur många ryttare som faktiskt valde att utgå av olika anledningar, trots hög press, trots faktumet att det var ett världsmästerskap så förvånades jag över hur många ryttare som faktiskt såg till sin hästs bästa och valde att avbryta ritten. Eloge! Det bevisar faktiskt att trots att man "utsätter" sin häst för, vad vissa kan tycka är plågsamt, så ser man ändå till dennes bästa. 

Precis så fungerar även distans-sporten. Jag skulle inte tvinga min häst att springa 5 mil i tempon hon inte skulle klara av. Och jag är alltid beredd att avbryta en ritt! 


Ytterligare en sak som jag reagerade på var att kommentatorerna på fälttävlans-VM uttryckte hästar kring 10 år som "ung-hästar" / "unga hästar". Jag fick en god förklaring till resonemanget då de anser att det tar så pass många år att träna kondis, hållbarhet, rutin och erfarenhet hos hästen. 
Detta förde dock mina tankar direkt över till transporten! 

En travhäst är "gammal och uttjänt" när den är 10 år: 

Är inte det sjukt så säg!? 
Jag har inte tänkt så förut.. 

Min Donna är 14 år gammal och jag är så glad över sådana som jag, som är villig att ge travhästen en chans trots att de är över 10 år och "värdelösa" i tränarnas ögon..

Att det kan skilja sig så mycket beroende på vilken gren man utövar. Inom distansen finns det "veteran" (18+) hästar som gått både långt och fort. 

Vad tänker ni när ni läser detta? 
Kommentarer:
2014-08-31 @ 16:08:16
#1: Stina

Det finns hästar som varit 20+ som blivit världsmästare i distansritt. När Ebba red VM och kom topp 20 på Patos tror jag han var 20!

Svar: Ja men se där! :)
Erica Svensson

2014-09-03 @ 00:08:52
#2: emelie

Skillnaden är väl att i travsporten går hästar relativt stora lopp redan som 5-6åringar, vilket de inte gör i ridsporten liksom. En travhäst börjar man ju arbeta direkt vid 1års ålder med vagn, och de börjar mer eller mindre tränas som 2-3åringar och går lopp tidigare än vad en ridhäst som rids in som 2,5-3åring och inte får tävla lätta klasser (tänker hoppning nu) först förrän de är 4år :)

Svar: Ja men precis! Det är ju två helt olika upplägg på 2 helt olika sporter, men ändå skrämmande.. Enligt min åsikt iaf :O
Erica Svensson

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: