www.EeckisDonna.blogg.se

2015-05-26
00:57:12

anledningen till den kassa uppdateringen

Jag har faktiskt en del anledningar till den dåliga uppdateringen. Jag har inte riktigt kommit in i gunget att ha ett helt stall att ta hand om själv samtidigt som jag nu har två hästar att träna och sköta!
Sen har jag helt enkelt prioriterat min tid lite grann.
 
Hästarna ligger i träning nu inför sommarens äventyr som jag tänkte jag skulle berätta om här, varning för långt inlägg!
 
HJÄRTEBARNSRITTEN
Hjärtebarnsritten till förmån för Hjärtebarnsfonden 18-27 juni 2015

Bakgrund:

Det var en helt vanlig eftermiddag som jag och min vän Sofia kom på idén att göra en långritt genom Sverige. Vi började genast kasta idéer kring oss vart vi skulle rida, när och hur det skulle gå att genomföra rent praktiskt.

Vi började vår planering med att studera kartor och komma överens om destinationens mål, vilket blev Alboga/Ljung eftersom vi har en klubbkamrat som bor där och som själv har gjort en liknande resa tidigare. Vi räknade ut en tänkbar väg med delstopp utmed vägen.

Vilka är vi?

Vi heter Erica & Sofia och är 25 respektive 24 år gamla och är bosatta i Närke. Erica arbetar inom vården och Sofia är målare. Vår gemensamma passion är distansridning vilket var det som förde oss samman som vänner för cirka ett år sedan. Vi är båda vana att tillbringa många mil och timmar i sadeln.

Våra hästar heter Donna & Mano. Donna är Ericas häst och ett varmblodigt travarsto född -00 som tränas och tävlas i distansridning. Mano är en varmblodig travarvalack född -04, han är lånad av oss för detta äventyr och ambitionen är att även han skall starta distans.

Äventyret:

Vårt äventyr är att göra en långritt i välgörenhetssyfte i sommar. Vi har valt att rida för Hjärtebarnsfonden och vi kommer att ha en insamling via deras hemsida till och med sista juni där allmänheten kan stötta vårt ändamål. Vi hoppas på engagemang och att detta uppmärksammas.

Vi startar från Hidingsta-ökna i örebro och resan beräknas sluta i Alboga-Ljung. Vi kommer att ha ett antal platser vi kommer stanna vid på vägen och vi räknar med 9 övernattningar. Första etappen kommer att gå mellan Hidingsta och Vretstorp, i Vretstorp stannar vi och övernattar för att sedan fortsätta till Davidstorp där vi stannar nästa natt och firar midsommar. På nätterna kommer hästarna beta gräs i hagar alternativt äta hö och vi kommer förhoppningsvis ha någon form av sovplats under tak. Från Davidstorp rider vi vidare mot CM Ranch där vi stannar natt nummer 3. Dag nummer 4 rider vi vidare och tar sikte mot Töreboda/Fägre där vi beräknar stanna 2 nätter eftersom både vi och hästarna behöver en vilodag. Sedan fortsätter vårt äventyr söderut vidare till en gård utanför Väring där vi stannar en natt hos en familj som erbjudit sin hjälp.

Den 7.e dagen beräknas vi anlända till en familj utanför Stenstorp mellan Skövde och Falköping där vi tillbringar natten. Sedan rider vi vidare mot Falköping till (??) där vi stannar näst sista dagen innan vi beräknas anlända till vårt mål.

Från Ullene får vi sällskap av två ekipage som lotsar oss hela vägen fram till Alboga-Ljung där vi förhoppningsvis mottages av en välkomstkommitté och vi firar slutet på vår resa tillsammans med vänner.

Tidsplan:

2015.06.18 - 2015.06.27

Vi rider iväg 18/6 och anländer till vårt mål 26/6 och åker sedan hem till Örebro 27/6. Äventyret beräknas ta 10 dagar och vi rider ca 25 mil.

Dokumentation och publicitet:

All dokumentation kommer ske via bilder och filmer från resan. Vi har en sida på Facebook där vi kommer publicera resans gång. FACEBOOKSIDA

Förhoppningsvis uppmärksammas detta även i media och vi får publicitet även där! Närhelst vi får möjlighet att berätta om vårt äventyr kommer behjälpliga personer och företag att nämnas.

 

 

VARFÖR HJÄRTEBARNSFONDEN?

Det var den 13 oktober 2010 som min syster fick en son. Första barnet i min syskonskara som består av 4 tjejer. Pojken som föddes var blåögd, normalstor med vackert ljust hår. I undersökningarna upptäcktes ett blåsljud på hjärtat som oftast inte ger några besvär och brukar inte märkas inte på något sätt.

Min syster och hennes lyckliga familj fick komma hem och introduceras i livet som nyblivna småbarnsföräldrar. Pojken fick namnet Matti och var en riktig liten charmör!

Några månader senare blev de återkallade på en efterkontroll och det var då som livet rasade för en tid framöver. Läkarna upptäckte att blåsljudet på Mattis hjärta berodde på ett hjärtfel och de blev inlagda tillsammans samma dag.

Min syster hörde av sig till mig i oro och förtvivlan och jag släppte allt jag hade för att besöka dem på sjukhuset, handla åt dem och försöka stötta så mycket jag kunde.

I ungefär en vecka låg de på sjukhuset i Örebro innan de fick besked att Matti skulle flyttas med transport ner till drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg för vidare undersökningar och behandling. Detta var en hemsk tid i allas våra liv och man kände sig så hjälplös. Vad skulle hända?

Väl i Göteborg fick familjen delvis på i Ronald McDonald huset, vilket kunde ge dem något avkopplande tillvaro i all sjukhusmiljö.

Vidare beslutades att Matti skulle opereras och sedan läggas i respirator. Pojken var nu bara några månader gammal… Familjen tillbringade nästan en månad i Göteborg utan att åka hem.

Matti opererades och fick en pacemaker som skulle hjälpa hans hjärta att slå. Sedan fick han mediciner som han skulle äta resten av sitt liv. Matti var en riktig kämpe under denna kritiska tid och återhämtade sig bra och familjen fick äntligen komma hem till Örebro.

Idag är Matti 4 ½ år gammal och är ett riktigt yrväder, en levnadsglad kille med hjärtat på rätt ställe! Han får åka till Göteborg och träffa läkarna en gång om året och hans pacemaker hjälper fortfarande hans hjärta att slå.

Den 12 oktober 2012 förlorade min syster sitt ofödda barn, cirka 14 dagar innan beräknad förlossning. Pojken som föddes var ganska liten och fick aldrig uppleva sina föräldrars enorma kärlek. Att begrava ett barn skall ingen behöva göra! Pojken välsignades med namnet Love. Loves dödsorsak konstaterades aldrig.

Jag var rädd att detta skulle få min syster och hennes numera man att inte orka mer. Jag var rädd och orolig att jag inget kunde göra, jag ville bara trolla bort deras smärta. 

Den 22 Maj 2014 välsignades min syster och hennes man med ytterligare ett barn. Denna gång en vacker flicka som skulle få namnet Alma. Alma har också ett hjärtfel precis som Matti, men inte i samma utsträckning. Alma äter mediciner precis som sin levnadsglada storebror och är i övrigt frisk.

www.Hjärtebarnsfonden.org

Hjärtebarnsfonden hjälper hjärtsjuka barn och deras familjer till ett bättre liv.
Hjärtebarnsfonden arrangerar lägerverksamhet och sammankomster för barn och ungdomar med hjärtfel och deras familjer.
Hjärtebarnsfonden ger ekonomiskt stöd till hårt drabbade familjer som har eller har mist ett barn med hjärtfel. Familjerna kan söka ett ekonomiskt bidrag som hjälper dem att klara av till exempel de extra kostnader de har i samband med att deras barn behandlas på sjukhus. Vi tycker att det är viktigt att hela familjen får chans att vara med vid sjukhusbesök.

Hjärtbarnen kan få hjälp att pröva på en aktivitet som de mår bra av med habiliterade syfte. Habilitering betyder att barnen får stöd för att lära sig att klara av saker som jämnåriga friska barn kan. Syftet är att leva ett normalt, självständigt liv. Många barn behöver träna extra för att stärka musklerna i bål och rygg efter en hjärtoperation. Muskelstyrka och kroppskontroll ger bra balans vilket behövs bland annat för att kunna lära sig att cykla.

De familjer som mister sina barn kan söka ett begravningsstöd som hjälp med kostnaderna till barnets begravning. Många familjer saknar möjlighet att få bidrag till begravningen från landstinget eller från en försäkring om deras barn avlider.

”Föräldrarna är oerhört tacksamma för de ekonomiska bidrag de får från Hjärtebarnsfonden när de vistas länge på sjukhus med sina hjärtbarn. Även de som får bidrag till att låta hjärtbarnet prova någon ny aktivitet, som de kanske varit oroliga och ängsliga inför, är väldigt glada över att få chansen till det i en för hjärtbarnet anpassad miljö med medicinsk kompetens som stöd”.
Fonden ger också bidrag till forskning och utveckling av vården kring barns hjärtfel och till familjer som har eller har mist ett barn med hjärtfel.

 

Min systerson Matti ♥
 

Min systerdotter Alma ♥
 
 
VILL DU OCKSÅ HJÄLPA TILL?
länken ovan är klickbar!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: