www.EeckisDonna.blogg.se

2016-12-29
22:28:53

Jag övervann latmasken igen!

Jag lyckades idag också, båda hästarna fick röra på sig!. först ut var Mano, som dock var väldigt spänd och spooky idag. Han ryckte för allt ta mig sjutton. Det berodde väl mest på vinden eftersom det blåste ganska friskt idag. Det sköna med att rida Mano trots att han är "rädd" för saker (han är egentligen väldigt säker och brukar aldrig vara rädd) kan man sitta mer eller mindre helt avslappnad ändå, för allt han gör är att rycka lite när han ser läskiga saker. Annat är det med Donna som vänder på en femöring och det sker på en millisekund.
Det blev en ganska kort tur på Mano eftersom han var så himla spänd och tittig, jag tappade väl tålamodet när han blev nervös över något, sprattlar åt sidan vars vägkant var väldigt mjuk så han sjönk iväg.
 
När mörkret lagt sig försökte jag intala mig själv att jag var tvungen att rida Donna också. Jag tvekade eftersom Donna inte är så rolig att rida ut på i mörker och dessutom i blåst. Så jag lastade henne och åkte den fjuttiga biten till ridhuset istället! Huvudsaken är att vi kom dit och att jag red, hehe.
Började med att skritta fram och koncentrerade mig på min kroppsmedvetenhet och att andning och centrering var med mig. Donna var pigg men avslappnad.
Började att rida lite lösgörande i skritten, volter, serpentiner, öppnor och slutor. Det gick så himla bra!
Joggade igång och fortsatte med lite volter för att sedan påbörja samlingsarbete. I mitten på varje långsida samlade jag upp mig själv och fick till så himla fina samlingar där Donna nästan trampade på stället. Vilken känsla! Galet duktig hon va som inte tappade traven en enda gång, även fast hon inte orkade så många repetitioner, men det var inte huvudsaken idag.
Det är första gången jag ger mig på samling på det viset men Donna fattade direkt. Detta ska vi göra oftare.
Sedan red jag 8-volter och fokuserade på samlingen i traven vid varje varvbyte och då kunde jag få till 4 stycken högergaloppfattningar, Donna ville helst barka iväg och galoppera i vänstervarvet men jag lyckades bibehålla traven och samlingen i mig själv!
Sen fick jag ju avbryta och göra lite annat emellan då hon har väldigt lätt för att hetsa upp sig, och hon kom tillbaka väldigt fint idag. Supernöjd!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: