www.EeckisDonna.blogg.se

2015-02-25
23:45:08

Trafik och hästar

Det har ju varit en pågående aktiv debatt om hästar och trafik. Jag har inte satt mig in i den särskilt mycket då jag inte upplever trafiken som ett problem (än!?). Mitt problem är istället dessa krypande/stannande bilar som rent av förstör min träning! Donna blir lite "krypig i kroppen" om bilarna smyger nämligen. Och jag tycker bara det är bra när jag möter trafik ute på vägarna då min häst verkligen måste vara helt säker i trafiken då vi tävlar i trafik!
 
När jag var ute och red idag fick jag vinka fram 2 stycken bilar. Jag fick känslan av att förarna helst av allt skulle stannat/vänt,backat tillbaka eller bara försvunnit genom jorden. Jag brukar då vara ganska tydlig med hur jag vill ha det. Jag vinkar fram bilen och visar att det är helt okej att passera INNAN Donna börjar krångla såklart.
 
Det har hänt att jag försökt vinka förbi bilar vars förare ändå tvekar och ligger bakom och smyger, detta medför att Donna ibland börjar dansa runt på grusvägen och när hon väl börjat göra det så måste jag gå av vägen för att bilen ska komma förbi. Men så länge bilen rör sig framåt i en lagom (!!) hastighet så bryr hon inte inte ett smack.
 
Något jag förstått inte fungerar med Donna är att stanna. Blir hon tvungen att stå still när bilen ska passera så börjar hon trampa runt.
Ofta när man är ute och rider i trafiken och man blir mött av en bil så saktar man (de flesta) ner till skritt.
Detta har jag börjar ifrågasätta tillsammans med min vän Åse!
  • Varför ska jag sakta ner till skritt för att jag möter en bil på en grusväg där det är tillräckligt brett för 2 bilar att mötas?
  • Saktar jag ner till skritt för att jag möter en bil på tävling?
- Nej det gör jag inte.
 
 
 
Här är jag & Åse inne i samhället och rider:
 
Kommentar:
2015-02-26 @ 07:38:47

Vilka bra inlägg du har skrivit det senaste! Jätteintressant läsning!

Svar: Vad roligt att höra! Jag försöker hålla lite kvalitet på bloggen trots att jag inte kan fota med tanke på att jag är ensam i stallet :)
Erica Svensson

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: