www.EeckisDonna.blogg.se

2016-09-21
00:05:00

Den svenska distansritten

Just nu är det både ledsamt, skrämmande och pinsamt hur Sveriges distansryttare för sina diskussioner på ett öppet forum på facebook. Det är pajkastning och skilda åsikter och precis allt!
Nu är det mest glödheta ämnet VM, som så sig bör efter att det avgjorts nu den 17/9.
Sverige hade fem ekipage på plats, 0% genomförde. Många spekulerar i varför. Det är egentligen inte det jag vill skriva om, utan det är den enorma klyftan mellan åsikterna. Det har skett olyckor med utländska hästar, vissa verkar försvara och andra anklaga. Det är inte min rätt att säga vad som är rätt och fel i den frågan, jag har åsikter men jag är väldigt försiktig med att uttrycka dem offentligt. Andra verkar ha lättare att föra sina åsikter med eliten/de kända namnen.
Det finns en hel del kända namn i svensk distansritt, vissa mer välbekanta än andra. Som "blåbärsryttare" ser man alltid upp till någon eller några inom sin gren, det gäller även dressyr och hoppning, eller vad det än må vara! Men vem har då rätt i denna åsiktsklyfta? Vem har jag sett upp till som kanske inte förtjänar det?
Just nu känns det bara jobbigt alltihop, jag tycker de beter sig pinsamt allihop...
 
Jag känner mig även ledsen. Ledsen över hur hippson väljer att presentera sitt repotage av VM i distansritt på facebook där man skriver såhär:
"[En av de bästa hästarna fick avlivas]"
I repotaget skriver de ingenting om den avlivade hästen, det får man hitta själv som en bildtext i bildspelet.
DET ÄR PRECIS SÅNT HÄR SOM GER ÖVRIGA AKTÖRER I HÄSTSPORT FÖRDOMAR MOT DISTANSRITT!
Självklart rasar hela hästsverige mot distansritt, kallar det djurplågeri, frågar om det ens är en sport, distansryttare har inget omdöme om hästar och dess välmående osv. osv. osv.
Men hur mycket kunskap ligger egentligen bakom raseriet?
Inte ska väl alla bedömas lika i den här frågan? Precis som man inte dömer alla elitidrottare i hoppning för att en eller ett par ryttare beter sig illa mot sin häst i TV?
 
vill man läsa en annan artikel, mer förklarande och saklig, kan man göra det här: http://ridsport.se/Tavling/Distansritt/Nyheter/2016/07-09/Tuffsvenskdagpadistans-VM/
 
Ska jag som hobbyaktör inom distansritt, en pytteindivid som inte satt någon namn på kartan, som tycker det är fantastiskt härligt att kunna tävla i uteritt tillsammans med min häst som fullkomligt älskar att springa, kallas djurplågare? Alla dessa fördomar mot distansritt har ett väldigt hårt skal som är svårt att knäcka, blir fördomarna färre av att alla "elitryttare" i ren ilska hetsar mot varandra på ett öppet forum på facebook? -Nej.
 
 
Till skillnad från hoppning och dressyr är spön och sporrar inte tillåtet i distansritt just av den anledningen att du inte ska kunna jaga på din häst. En distanshäst genomgår flertalet veterinärkontroller under en och samma tävling. I övriga grenar besiktas hästen först på regional nivå och bara INNAN din runda, aldrig efter.
Nu ska inte jag klanka på någon annan gren, det är verkligen inte mitt syfte, jag vill bara visa vad som finns i distansritten som övrig ridsport kanske skulle efterapa?  
I hoppning kan du klappa din häst över hindren med ett spö, inte hur som helst såklart, men du har möjligheten eftersom pisken är okej att ha i handen. Och sen är det upp till domaren om du går på den för hårt eller inte. man har sett piskrapp utom denna värld på hopptävlingar som faktiskt "godkänts".
 
Så säg mig, hur skulle det vara om vi lärde oss en del av varandra allihop? Om hoppning och dressyr skulle förbjudas att använda sporrar och spön? och att veterinärbesiktning före och efter sin runda skulle införas? (jag vet att detta även handlar om en kostnadsfråga men om vi bortser från det en stund). Vi kanske skulle försöka förenas i Sverige, i distrikten, för att lära oss mer av varandra?
 
Med detta sagt kommer jag ändå se fram emot att starta en pay'n'ride i distansritt tillsammans med min tappra Donna på Lördag! Om jag kunde tala med henne så hon förstått hade jag kunnat berätta för henne att vi ska åka på tävling på lördag, och jag VET att hon hade velat göra stora jämfotahopp och ruskat runt sitt huvud i lycka, för jag vet hur mycket hon älskar distansbanorna!
Senast vi medverkade i distanssammanhang var den 3/10 -15, så detta är verkligen en höjdpunkt för mig
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: