www.EeckisDonna.blogg.se

2017-02-04
22:13:33

5 veckor kvar till tävling

Med 5 veckor kvar till tävling gav jag mig först ut på en tur med Mano idag.
Vår dubbelrunda med skogen som avslut. Mano skötte sig bra, trots lite "älgande" får han ändå betyget godkänt och när jag nu sitter och tänker tillbaka på hurdan han har varit när jag ridit ut så måste jag erkänna att vi har kommit en bra bit på vägen!
Han är numer kontrollerbar i både skritt och trav ute (även fast vi har en bit kvar att jobba tills vi är i harmoni) och skrittar genom kroppen efter att vi travat istället för att hetsa och "travarskritta" (ni vet den där stötiga takt-skritten som stöter genom hela kroppen och gör ont på ryttaren).
Turen blev totalt 8,5 km och innan avskrittningen låg vi på ett 10km/h tempo som sedan drogs ner till 8,3km/h genom skogen. En riktigt bra tur och Mano var väldigt positiv till livet, det är alltid kul att se!
Här har jag filmat först framskrittning, nedvarvning och sedan avskrittning. Mano skrittade på friskt och genom kroppen ordentligt för nästan första gången tror jag, det efterlämnade ett stort leende på mina läppar.
Den nya sadeln känns bra även om den är något hård för rumpan.
Efter ridturen var jag snabb av med sadeln för att se vilken puls han låg på. Stadiga 58 slag/min som snabbt gick ner till 47 slag/min (med en höjning till 78 slag/min innan han droppade då det rasslade en släpkärra utanför så de andra hästarna galopperade runt i hagen). Jag är enormt nöjd och det lugnar mitt lilla hjärta inför Pålsbodaritten, pulsen ska inte vara något problem!
 
 
Sedan var det dags för den "lilla ponnyn", Donna ville inte alls visa sig från sin bästa sida idag (jag tror det kan ha haft med hunger att göra då jag fodrat dem för hand idag eftersom hösilagebalen tagit slut, de är ju vana att ha mat hela tiden). Spänd och stel och ville mest barka framåt. Vi red hönsrundan på 4,4 km och trots lite tjafs så blev medelhastigheten 7,5km/h.
Prinsessan fick sig en rejäl massageomgång efteråt så matte blev helt slut. Hoppas på Bättre dag imorgon!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: